5 FEJEZET
2005.07.01. 13:53
AZ INDIGÓ GYERMEKEK
ÉS AZ INTUÍCIÓ
, mikor az indigó gyermekek a tévékészülék előtt ülnek,
gyorstüzelő módon egyik adóról a másikra váltanak, azonnal
tudva, vajon az adott program érdekli-e őket - egyetlen
másodperc alatt „elkapják" a műsor lényegét.
Ennek az azonnali ítélőképességnek az intuícióhoz van
köze. A képesség, hogy gyorsan megragadják egy helyzet
lényegét - legyen szó akár egy új ismerősről, akár a tévéadó
kiválasztásáról, akár az Interneten való szörfölésről - az indigó
gyermekek elméjének az intuícióval kapcsolatos magasabb
rétegéből származik.
Számos indigó gyerek az úgynevezett „holografikus módon"
tanul. Amikor valaki beszél hozzájuk, az indigó gyermekek
„letapogatják" az adott személyt, és úgy fogják fel az
információkat, akár egy éppen letöltődő számítógépes fájl
tartalmát. Aztán pedig kénytelenek megvárni, míg az adott
személy befejezi mondandóját arról az információról, amelyet
ők egyébként már rég letöltöttek és feldolgoztak.
Az indigó gyermekek elunják magukat, és nyughatatlanná
válnak, amikor az iskolában a tanáraik olyan dolgokról
tartanak előadásokat, melyeket ők már „letöltöttek" maguknak.
Néha pedig egyszerűen csak tudják, hogy az adott
témának semmi köze sincsen az Életfeladatukhoz, vagy
108 OTODIK FF.JF.ZKT
ahhoz, amilyen az élet akkor lesz itt a Földön, mire ők elérik
a felnőttkort.
Vajon te képes lennél érdeklődést tanúsítani egy olyan
dolog, iránt, aminek az égvilágon semmi köze sincsen az életedhez?
Amikor mi voltunk gyerekek, végighallgattuk a tanárainkat,
mert azt ígérték nekünk, hogy ezek a leckék „egy
nap majd" a hasznunkra válnak. Az indigó gyermekek azonban
nem bíznak ilyen vakon az efféle ígéretekben.
Ebből az okból kifolyólag néhány szülő magántanárt fogad
gyermekei mellé. Nancy Baumgarten így nyilatkozik a
lányáról: „Llael hatodik osztályos kora óta magántanuló
(most a tizedikbe jár), részben azért mert intuitív képességei
miatt megfelelőbb tantervre, több odafigyelésre é/s érzékenyégre
van szüksége, részben pedig azért, mert már most
is kimagasló akadémikus képességekkel rendelkezik". Beszéltem
olyan szülőkkel is, akik áradozva nyilatkoztak a
Waldorf-iskolákról, mint a tanulás alternatív, „holisztikus"
megközelítési módjáról. A Waldorf-iskolákba járó gyermekek
között a jelentések szerint egyáltalán nem fordul elő az
ADD illetve az ADHD.
Impulzivitás és intuíció
A gyermekek impulzivitása szintén kapcsolatban áll az
intuícióval. Olyan jellemvonás ez, melyet mintegy az
ADD-t fémjelző tulajdonságnak tartanak. Azonban mi is az
„impulzivitás"? Talán az azt követő intuíció és belső útmutatás
előfutára. Ahelyett, hogy büntetnénk és nyugtatókkal
elnyomnák ezt a viselkedést, fejlesztenünk kellene ezt a képességet
és „be kellene hangolnunk" azt.
Az impulzivitás néha együtt jár azzal az érzéssel, hogy
azonnal meg kell szereznünk egy bizonyos tárgyat. Ez a fajta
reakció rendszerint egyfajta üresség-érzetből ered, melyet
az okoz, hogy az ember nincs tisztában az Életfeladatával,
AZ INDIGÓ GYKRMKKF.K ÉS AZ INTUÍCIÓ 109
és kétségbeesetten próbál azonnal véget vetni az egzisztenciális
fájdalomnak.
A kis fénymunkások esetében hiperaktivitás és az impulzivitás
abból fakad, hogy úgy érzik, sürgeti őket az idő,
hogy hozzálássanak Életfeladatuk teljesítéséhez. Számos
felnőtt fénymunkás számol be hasonló érzésekről, amely
mintegy a zsigereikben érzett krónikus feszültségként jelentkezik
náluk.
Erős kényszert éreznek arra, hogy „tegyenek valamit",
amivel jobbá teszik a világot. E kényszer azon belső tudásukból
származik, hogy a világnak szüksége van az Életfeladatukra
- méghozzá most rögtön. Bár az indigó gyermekek
még fiatalok, és testük apró, Életfeladataik mégis döntő fontossággal
bírnak világunk sorsának alakulásában. Ha akadályozzuk
őket Feladatuk teljesítésében - értelmetlen feladatok
végrehajtására való kérésünkkel -, frusztráltakká tesszük
őket, és többek között ez is hiperaktivitáshoz vezethet.
Az impulzivitás nagyon gyakran valójában egy erős ösztönös
válasz, melyet nem szabad leállítani. Vajon egészségtelen
dolog-e nyugtalankodni, ha egy olyan ember társaságában
vagy, akiről intuitív módon tudod, hogy nem őszinte?
Sok hiperaktív és impulzív gyermek egyszerűen csak idegrendszerük
működését akadályozó, elsöprő erejű energiákra
reagál.
Nemrégiben megfigyeltem két indigó kisfiút, akik ezen
a folyamaton mentek keresztül. Egy nagyobb társasággal
voltak egy étteremben: a felnőttek iszogattak, és egyre hangosabban
zajongtak, a csupasz műmárvány falakról visszaverődött
a harsogó zene, pincérek cikáztak az asztalok között
- a helyzet kétségkívül kaotikus volt. A két fiú előre
megjósolható módon reagált ezekre az energiákra. Az alkohollal
és az egészségtelen étellel magukat mérgező felnőttektől
úrrá lett rajtuk a menekülési ösztön: inkább úgy döntöttek,
hogy kimennek, és sétálnak egyet az étterem körül.
A szülők nem eleinte nem vették észre, hogy a fiúk elkószáltak,
ám amint rádöbbentek a dologra, rájuk kiabáltak,
110 ÓTODIK FEJEZET
hogy térjenek vissza az asztalhoz. Nos, nem tudom, ti hogy
vagytok vele, de én a magam részéről nem szívesen megyek
vissza valakihez, aki kiabál velem...
Aztán iszonyodva láttam, amint a szülők túl édes
desszertekkel tömik a fiúkat. Előre meg tudtam volna mondani,
hogy a gyerekek estéje is ugyanilyen nyugtalan lesz:
érzékeny idegrendszerük - a cukornak „hála" - épp átlépni
készült a hiperaktivitás Richter-skálájának legfelső értékét.
Az indigó gyermekek különösen érzékenyek az egyes
helyzetekre és személyekre. Intuíciójuk kivételesen fejlett,
és az emberi érzelmek sokkal erősebb hatást gyakorolnak
rájuk, mint a legtöbbünkre. Számukra minden külöipsen
intenzívnek tűnik, ezért a feszült helyzetekben, amikor érzik,
hogy a felnőttek aggódnak vagy idegesek, túlterhelődik
az idegrendszerük. Ezt úgy próbálják kezelni, hogy mozogni
kezdenek, hogy eltereljék a figyelmüket a stressztől, és a
felnőtteket is elvonják aggodalmaiktól. Ez eltéríti elméjüket
a felnőttekkel kapcsolatos félelmeikről. Mozgásuk - azonkívül,
hogy lehetővé teszi számukra a menekülést - időt is ad
nekik, hogy feldolgozzák a gondolataikat és az érzelmeiket.
Ezt a fajta küzdési mechanizmust nevezzük mi „hiperaktivitásnak".
Az indigó gyerekeket néha követelődzőnek és türelmetlennek
bélyegzik. Ők tudják, hogy mit akarnak, nem csak
vágynak arra, hanem kifejezetten „akarják" is azt, és most
akarják azt. Ha azt mondod nekik, hogy várjanak, vagy legyenek
türelemmel, rosszkedvűek, haragosak vagy csalódottak
lesznek. Az indigó gyermekek intuitív módon tudják,
hogy az „azonnali manifesztáció" teljesen normális dolog.
Leikük olyan magasabb spirituális síkokról és bolygókról
származik, ahol az embernek elég vizualizálnia a kívánt
helyzetet vagy tárgyat, és az azonnal megjelenik.
Az indigó gyerekek azért vannak itt a Földön, hogy emlékezzenek
azokra a spirituális adottságokra, melyekről intuitív
módon tudják, hogy a birtokukban vannak, és hogy
AZ INDIGÓ GYERMEKEK ÉS AZ INTUÍCIÓ 111
minket is megtanítsanak azokra. Ha a manifesztációról kérdezed
indigó fiadat vagy lányodat, azonnal tudni fogja, miről
beszélsz. Lehet, hogy még nem tapasztalta meg azt, ám
intuitív módon ismeri a dolgot, és megérti annak alapelveit.
A látás adománya
Az indigó gyermekek - többek között - azért olyan jók a
manifesztációban, mert a hozzájuk beérkező információkat
elsősorban mentális képek segítségével dolgozzák fel. Jól
képzettek a vizualizációban, és könnyűszerrel kifejleszthetik
fotografikus memóriájukat.
Az agykutatások azt mutatják, hogy az ADD-snek és
ADHD-snek bélyegzett gyermekek esetében nagyobb aktivitás
és fokozott vérkeringés tapasztalható a nyakszirti
lebenyben, az agynak a látással kapcsolatos területén. Ez
különös igaz olyankor, amikor éppen egy probléma megoldásán
munkálkodnak, illetve erősen koncentrálnak valamire.
Az indigó gyerekek képekben gondolkodnak, és mentális
képek segítségével tanulnak.
Gyermekeink gondolkodási és tanulási stílusának megértése
segíthet abban, hogy jobban kommunikáljunk velük, illetve
a tanulmányaikban is hasznukra válhat. A hipnoterápiának
létezik egy ága, a neurolingvisztikai programozás
(NLP), mely ezeket a tanulási stílusokat vizsgálja. Az NLP-t
gyakorló kutatók úgy találták, hogy ha az ember képes kideríteni,
milyen egy adott személy tanulási stílusa (hogy az illető
vizuális, auditív vagy kineszteziás16 beállítottságú-e)
akkor jobban megértheti őt - és ez fordítva is igaz lesz.
A vizuális beállítottságú emberek elsősorban az őket körülvevő
látványt érzékelik. Amikor találkoznak valakivel,
elsőként az illető ruházatát, hajviseletét, magasságát és arckifejezését
észlelik. A kineszteziás beállítottságú emberek
16 Testi érzetekben gondolkodó (a ford.)
112 OTODIK FEJEZET
azt érzékelik, milyen az adott személy tapintása és szaga, és
milyen érzéseket vált ki belőlük az illető. Az auditív típusba
tartozó emberek elsősorban az újonnan megismert személy
hanghordozására, dallamára, szókincsére, hangmagasságára
és hangerejére fordítanak figyelmet.
Mindannyiunknak megvan a maga elsődleges módszere,
mellyel kapcsolatban állunk a világgal, és azt követik a másodlagos,
illetve harmadlagos módszerek. Amikor legközelebb
találkozol egy számodra ismeretlen személlyel, figyeld
meg, mire fordítasz leginkább figyelmet: az adott személy
külsejére, a tapintására, a szagára, vagy a hangjára illetve arra,
hogy milyen érzéseket kelt benned. /
Az egyes emberek által használt szavak utalnak arr/'a, vajon
az illető vizuális, kineszteziás vagy auditív beállítottságú-
e. Az emberekkel - többek között indigó gyermekeiddel -
való hatékonyabb kommunikáció egyik módja az, ha elkezdesz
az „ő nyelvükön" beszélni.
Vizuális beállítottságú indigó gyerekek esetében használj
a világgal vizuális módon történő kapcsolattartásra felhívó
kifejezéseket:
Már látom, mit akarsz mondani.
Kérlek, vedd ezt szemügyre.
Le tudnád ezt festeni érzékletesebben?
Milyennek látod a jövődet?
Te hogyan látod a helyzetet?
Az is sokat segíthet, ha képeket rajzolsz, vagy listákat
írsz vizuális beállítottságú indigó gyermekednek. Taníts
meg arra, hogy tűzzön ki maga elé bizonyos célokat, aztán
bontsa le azokat kis szakaszokra (például, hogy mindennap
írjon meg egy oldalt az olvasónaplójából). Vedd rá, hogy írja
le ezeket a célokat és az egyes lépéseket egy táblázatba, és
segíts neki kipipálni a teljesített lépéseket. Ha vizuális eszközöket
adsz neki, azzal segíthetsz neki, hogy megtanulja,
hogyan szervezze meg az életét.
AZ INDIGÓ GYERMEKEK ÉS AZ IXTUÍCIÓ 113
Ha beszéled indigó gyermeked nyelvét, azzal valószínűbbé
teszed, hogy egyértelmű kommunikáció alakuljon ki
köztetek. Az alábbi történetet egy volt tanárom mesélte el
egy vizuális beállítottságú asszonyról, aki egy kineszteziás
férfihoz ment feleségül.
A férj minden egyes nap, amikor hazajött a munkából,
ledobta a ruháit a nappali szőnyegére, majd lehuppant a
kanapéra, hogy elolvassa a kedvenc újságját, amit aztán
mindig laponként szanaszét szórt a padlón. Kineszteziás
beállítottságú személy lévén, a férfi élvezte az adott érzést,
vizuális beállítottságú feleségét azonban borzadállyal töltötte
el az, hogy milyen rendetlenül néz ki a szoba! ahogy a
szoba kinézett]
Az asszony mindent megpróbált, hogy megértesse a férjével,
mennyire idegesítik őt az újság- és ruha-kupacok, ám
úgy tűnt, mindhiába. Végül úgy döntött, hogy „a férfi nyelvén"
adja elő a mondandóját, és így szólt: „Drágám, amikor
földre dobálod a ruháidat és az újságokat, az a számomra
éppoly kellemetlen
|